MADRID








Vi var ju som sagt i Madrid över påsken och äntligen har jag fått tid och sitta ner med bilderna jag fotade då. Jag tyckte att jag hade kameran uppe mest hela tiden men så kan det nog inte ha varit för jag tyckte det var förvånansvärt få bilder. Nåja, här är ett lite urval tillsammans med några av mina personliga favoriter. 


Vi hade riktigt fina dagar även om vädret skiftade en del. Magnolian stod i knopp men en liten rackare hittade vi, tillsammans med en mängd vackra vårblommor, i den Botaniska trädgården. På tal om trädgård så finns det en häftig vertikal trädgård som kan vara värd att promenera förbi. Vi hade precis missat de rosablommande körsbärsträden men dom vita stod i full blom. På våra sex dagar han vi såklart inte med hela Madrid utan koncentrerade oss främst på dom gamla delarna. Massor med historia finns det och en av dom regnigaste förmiddagarna spenderades på det stora konstmuseet, Museo del Prado. Annars var det fint att mest strosa runt bland vackra putsade hus med vackra detaljer, snirkliga balkonger och gamla gatlyktor. Insupa atmosfären. Många mysiga restauranger hittade vi (och en riktigt dålig en) men generellt så var jag inte jätteimponerad över maten. Dock var den billig. Vi drack fantastisk (!) sangria och spanskt vin och anammade matkulturen med att äta sent lång in på dom ljumma vårkvällarna.


En av dagarna tog vi snabbtåget till den gamla staden Toledo. Oj så vackert det var, jag får nästan ont i magen när jag tänker på det. Dessutom hade vi strålande sol vilket såklart gör allting lite bättre. Vi hittade fantastiska rosmarinrabatter och magisk utsikt. En smula turistisk, ja, men det får man helt enkelt bortse ifrån för det är så galet pittoreskt att klättra gata upp och gata ner på kullersten i trånga gränder och tänka på alla som gått här tidigare.


Annars, ja då fikade vi en hel massa. Och shoppade endel. Ett av mina absoluta favoritområden, Malasañalåg lite norr om Gamla Madrid runt torget Plaza del dos de Mayo. Lite av Madrids motsvarighet till Stockholms Söder skulle jag kunna förklara det som. En massa små men lite modernare restauranger, caféer och lokala designershoppar. Önskar att vi hade haf lite mer tid där och jag ångrar fortfarande att jag inte köpte den där tavlan med flugorna...


Och ja, nu blev det mycke text här men jag kan ju inte glömma Mercado de San Miguel. En fantastisk vacker gammal byggnad med lite mer modern känsla inuti. En saluhall som serverade fantastisk plockmat från olika stånd. Korvar och olivet, fisk och skaldjur, frukt och grönt, vin och fantastiska mängder sötsaker. Ja men har ni vägarna förbi Madrid så missa den inte!




Så, det var nog allt från denna resan. Hoppas ni blivit åtminstone lite nyfikna på Madrid!




Etiketter: ,